BOUW EN GEBRUIK BOTENLOODS SABINA

Tijdlijn 1880-2021

1880 De vergunning voor de realisatie van de botenloods wordt op 24 september 1880 afgegeven (genieregister).

1881 Bouw gereed: In 1881 wordt de botenloods en de torpedoloods opgeleverd. Onderdeel van het gehele fortcomplex aan de Fortweg in Heijningen. De loods biedt onderdak aan 7 karkassen, 17 vletten en 2 sloepen voor het vervoer en het aanbrengen van de elektroschoktorpedo’s. De beschikbare stoomslepers en Schokkers lagen in de haven.

1914-1918 Aanbrengen torpedo-versperringen te water.

Aan de slag achter de botenloods 1920

1924 Sluiten van de faciliteiten. Onderhoud wordt stopgezet. Gevolg van de Vestingswet 1924.

1930 Afschaffen verdediging met schoktorpedo’s. Daarvoor komen o.a. contactmijnen en grondmijnen in de plaats.

1981 Sloop van de belendende Torpedoloods.

1996 Grote brand in de botenloods, waardoor de botenloods in verval raakt.

2014 Ontwikkelplan voor Fort Sabina wordt vastgesteld.

2018 Studenten van Gruts pakken op initiatief van de erfgoedfabriek een mogelijk herstelplan op.

2020 Inpakken in wit plastic (lijkt kunst) van een van de daken om verder verval tegen te gaan.

2021 Besluit tot herstel van de Botenloods.

Onderzoek historie door studenten Gruts

Studenten van Gruts hebben onderzoek gedaan naar de historie van de botenloods. De uitkomsten uit dit onderzoek worden binnenkort opgenomen op deze pagina. Dan is er meer te lezen over torpedisten en pontonniers, over elektroschoktorpedo’s, de gigantische generator die daarvoor nodig was en in het poortgebouw van het fort stond, over de verdediging te water en het einde van de schoktorpedo, over het Napoleontische Fort De Ruijter dat in later jaren tot Fort Sabina werd omgedoopt.

Bouwtekening 1880-1881
Soldaten te roei in de vlet